Hva er fremtidens forretningsmodeller for mediebransjen?

 Foto: Ove Sjøstrøm

White, Black, Font, Line

Nordic Media Programme:


I september gikk startskuddet for en ny runde av Nordic Media Programme med 20 toppledere fra mediebransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Av: Ove Sjøstrøm

Med 30 års historie som ledende utviklingsarena for nordiske medieledere, har NHH Executive og programleder Tellef Raabe tatt over ansvaret for Nordic Media Programme (NMP). Programmet er et erfaringsbasert lederprogram som gir mediebransjen verktøyene til å forme nye forretningsmodeller i en tid preget av teknologiske skifter, endrede brukerbehov og økende krav til innovasjon.

– Jeg er veldig fornøyd med programmet vi har snekret sammen. Nordic Media Programme er skreddersydd for en bransje som står overfor fundamentale utfordringer, enten det gjelder å nå yngre målgrupper, håndtere effektene av kunstig intelligens på journalistikken, eller finne nye inntektskilder, sier programleder Tellef S. Raabe, som nettopp har ønsket et nytt kull medieledere velkommen til NMP i regi av NHH Executive.

Erfaringsdeling

Gjennom erfaringsutveksling, gruppearbeid og faglige innspill, skal de finne svar på bransjens mest presserende utfordringer: fra fallende inntekter til teknologiske skifter. Han legger til at NMP skiller seg ut ved å ha et uttalt nordisk fokus, med deltakere fra flere av våre naboland.

Smiling man in a light blue shirt.

– Vi har fått med oss en perfekt blanding av medietopper fra Norge, Sverige, Danmark og Finland – rundt fem fra hvert land. Det gir en unik mulighet til å løfte blikket og lære av hverandre på tvers av landegrenser, sier Raabe.

– Vi har hentet inn noen av Nordens fremste eksperter på disruptiv innovasjon og digital transformasjon som sparringspartnere. Samtidig legger vi til rette for at deltakerne selv kan dele erfaringer og lære av hverandre på tvers av mediehus og landegrenser. Denne blandingen av teori og praksis er noe av det unike ved NMP.

Jakten på bærekraftige forretningsmodeller

Et gjennomgangstema er hvordan mediehusene skal finansiere solid journalistikk i en tid der tradisjonelle inntekter som abonnement og annonser er under sterkt press. Fallet har vært dramatisk. Siden 2007 er 73 prosent av papiropplaget til avisene og 70 prosent av reklameinntektene borte.

– Bransjen har drevet med omstilling i mange år. På 1990-tallet hadde man en oversiktlig forretningsmodell basert på å selge papiraviser, med mesteparten av inntektene fra annonsemarkedet. Så kom internett og snudde opp ned på den modellen, forklarer Raabe.

A group of diverse office workers standing by a window using smartphones, capturing modern workplace connectivity.. fauxels: https://www.pexels.com/@fauxels

For de fleste aviser har løsningen vært betalingsmurer og digitale abonnementsinntekter. Og her har norske aviser lyktes best i verden, ifølge Raabe.

Nå er det nye mørke skyer i horisonten. Kunstig intelligens kan bli en ny trussel mot betalingsviljen, hvis folk venner seg til personlige KI-assistenter som serverer gratis nyhetsoppsummeringer.

– Da er spørsmålet hvorfor noen skal gidde å gå inn på VG eller DN for å oppdatere seg, og om de fortsatt er villige til å betale for digitale abonnementer. Det er en reell bekymring mange i bransjen deler.

Fakta om Nordic Media Programme (NMP)

  • Etablert: NMP ble etablert for over 30 år siden og har siden den gang vært en sentral arena for lederutvikling i den nordiske mediebransjen.
  • Deltakere: Over 500 medieledere fra hele Norden har deltatt i programmet, og mange av dem innehar i dag sentrale lederposisjoner i bransjen.
  • Formål: Programmet er utviklet for å støtte medieledere i å navigere gjennom komplekse og raske endringer ved å tilby praktiske rammeverk, styrke strategisk kapasitet og fremme personlig refleksjon. NMP 30 - Nordic Media Programme
  • Målgruppe: Ledere med ansvar innen redaksjonelle eller kommersielle områder i medieorganisasjoner som ønsker å utvikle sitt lederskap og drive strategisk endring.
  • Programstruktur: NMP er et deltidsprogram som kombinerer digitale samlinger med fysiske workshops i ulike nordiske byer. Deltakerne arbeider med konkrete lederutfordringer og får veiledning fra erfarne læringscoacher.
  • Neste program (NMP30): Starter i september 2025 og avsluttes i mars 2026. Programmet inkluderer digitale forberedelser og workshops i Karlstad og Oslo.
  • Organisering: NMP er et program fra NHH Executive og ledes av Dr. Tellef Raabe.

Åpenhet og erfaringsutveksling

Ifølge Raabe er NMPs fremste styrke evnen til å skape et miljø for deling av erfaringer og ideer. Selv om det finnes andre møteplasser for medieledere, mener han dette programmet skiller seg ut.

– Det foregår masse læring i mediehusene, og det arrangeres konferanser der toppledere diskuterer fra scenen. Men det er stor forskjell på hva man sier i en panelsamtale foran et publikum, og hva man kan snakke om når en deltar i NMP, påpeker han.

Gjennom fire samlinger over et halvt år, skal deltakerne bli kjent, bygge relasjoner og jobbe med konkrete problemstillinger fra sine virksomheter.

BIDRAR MED INNSIKT: Tidligere NRK-sjef og Executive in Residence hos NHH Thor Gjermund Eriksen. Foto: Joakim S. Enger

Praktisk anvendbar kunnskap

Målet er at de skal dra hjem med gjennomførbare løsninger og strategier.

– Vi har lagt opp programmet med mye interaktivitet, casearbeid og gruppediskusjoner. Executive in Residence hos NHH, Thor Gjermund Eriksen, Torry Pedersen og meg selv bidrar med faglige rammeverk og perspektiver, men den virkelige verdien ligger i den kollektive refleksjonen og erfaringsdelingen. Deltakerne skal komme opp med strategiforslag de kan omsette til praksis i sine organisasjoner.

Raabe har stor tro på at NMP kan utgjøre en forskjell for bransjen i en krevende tid, nettopp fordi det samler så mange kloke hoder til felles innsats.

– Det er utrolig verdifullt å ha disse ekspertene samlet, slik at de kan drøfte problemstillinger fra ulike vinkler og lære av hverandre.

LYTT: Tellef S. Rabbe besøker VGs podkast Mediebobler

NHH Executive tilbyr etter- og videreutdanning for erfarne ledere og fagspesialister i næringsliv og offentlig forvaltning. Dette er noen av våre programmer. Les mer her:

NHH

NORGES HANDELSHØYSKOLE

Telefon +47 55 95 90 00

Adresse Helleveien 30, 5045 Bergen