Oslo, 9. juni 2022. Duftende av blomstrende vindvalmue og nyklippet, vått gress, ligger Hydroparken foran oss som en nyslått sommereng. Sola bryter gjennom i det vi entrer den ærverdige funkismurbygningen som huser NHHs Campus Oslo. Gjennom skyvedører av glass kan vi observere åtte velkledde og bebrillede voksne, tilsynelatende ivrig engasjert i faglig diskusjon. Menneskene utgjør en sammensatt gruppe av ledere og fagspesialister fra privat og offentlig sektor, som denne uken treffes til sin avsluttende samling i (studienavn). Lyset flommer fra høye vinduer mens diskusjonen fortsetter inne i undervisningslokalet. Vi lar studentene fortsette uforstyrret, mens vi beveger oss videre ut i byen.
Er du en som vil noe mer? Som tror på livslang læring og tenker framover. Som har målsetninger for deg selv og bedriften du jobber i – kanskje også for samfunnet og verden? For deg som leter etter tid eller anledning til å bygge på kompetansen og gå aktivt inn i nye karrieresteg, kan det hende videreutdanning er nøkkelen som setter fart ambisjonen.
NHH Executive blir ny vertsinstitusjon for det nordiske medielederprogrammet med Tellef S. Raabe i spissen.
Av: Katrine Ask-Rysstad Foto: Olsen/Brun Wilhelmsen/NHH
– Vi ønsker å styrke nettverket mellom de nordiske landene. En ting er konsolideringstrendene og utviklingen på eierskapssiden. Men en annen faktor er hvor sårbart det nordiske mediesystemet kan være i møte med globale trusler og teknologisk avhengighet, sier medieforsker Tellef S. Raabe, som også er programleder ved NHH Executive.

– Hadde veldig lyst
Nordic Media Programme (NMP) har i over 30 år samlet medieledere fra hele Norden, både fra redaksjonell og kommersiell side. Programmet flyttes nå fra det finske lederutviklingsselskapet Talent Miles, der Bo-Magnus Salenius har vært en sentral drivkraft gjennom mer enn to tiår.
I fjor ble Raabe invitert til å lede den norske samlingen. Da Salenius senere meldte at han ønsket å tre tilbake, ble Raabe spurt om å overta hele programmet.
– Og det hadde jeg veldig lyst til, sier han.
Fakta om Nordic Media Programme (NMP)
- Etablert: NMP ble etablert for over 30 år siden og har siden den gang vært en sentral arena for lederutvikling i den nordiske mediebransjen.
- Deltakere: Over 500 medieledere fra hele Norden har deltatt i programmet, og mange av dem innehar i dag sentrale lederposisjoner i bransjen.
- Formål: Programmet er utviklet for å støtte medieledere i å navigere gjennom komplekse og raske endringer ved å tilby praktiske rammeverk, styrke strategisk kapasitet og fremme personlig refleksjon. NMP 30 - Nordic Media Programme
- Målgruppe: Ledere med ansvar innen redaksjonelle eller kommersielle områder i medieorganisasjoner som ønsker å utvikle sitt lederskap og drive strategisk endring.
- Programstruktur: NMP er et deltidsprogram som kombinerer digitale samlinger med fysiske workshops i ulike nordiske byer. Deltakerne arbeider med konkrete lederutfordringer og får veiledning fra erfarne læringscoacher.
- Neste program (NMP30): Starter i september 2025 og avsluttes i mars 2026. Programmet inkluderer digitale forberedelser og workshops i Karlstad og Oslo.
- Organisering: NMP er et kurs fra NHH Executive og ledes av Dr. Tellef Raabe.
Praktisk Kunnskap
Programmet skal fortsatt bestå av fire fysiske samlinger i løpet av et halvt år, én i hvert av de nordiske landene, unntatt Island. Kursformatet vektlegger diskusjon, caseoppgaver og deltakerpresentasjoner, med mål om å sette i gang strategiske initiativer ute i redaksjonene og mediehusene.
Kristin Stave, leder for programutvikling ved NHH Executive, er stolt over å få programmet inn under NHHs paraply:
Hun legger til:
– Dette er også en naturlig forlengelse av vårt samfunnsoppdrag: å gi ledere i kunnskapsintensive bransjer verktøyene og nettverket de trenger for å navigere i kompleksitet. Vi ser frem til å videreføre NMP sammen med Raabe og aktører fra den nordiske mediebransjen.
– Dette er en arena for ledere i en bransje i rask utvikling. NMP passer perfekt inn i vår portefølje av erfaringsbaserte lederprogrammer. Det gir oss også en viktig rolle i å styrke det nordiske samarbeidet på tvers av mediegrenser og landegrenser.
Kristin Stave, leder for programutvikling , NHH Executive

Nordisk deltakelse
Raabe fremhever at programmet ikke er et tradisjonelt akademisk kurs.
– Det handler om å utvikle et strategisk handlingsrom og gi ledere verktøy og innsikt de faktisk kan bruke i en utfordrende og kompleks mediehverdag, sier han.
Programmet starter opp i september 2025 og har plass til drøyt 20 deltakere. Prisen er rundt 100.000 kroner.
– Det er en investering, men vi ser allerede stor interesse fra svenske, danske og finske selskaper. Nå håper vi norske mediehus også kjenner sin besøkelsestid, sier Raabe.