Malin Molaug Lie jobber med tildeling av helse- og omsorgstjenester til barn og unge. Hun valgte videreutdanning i Design Thinking ved NHH Executive for å styrke egen kompetanse.
Av: Ove Sjøstrøm Foto: Sjøstrøm/pexels
– Jeg kjenner virkelig på det store ansvaret i denne jobben og opplever det som utrolig meningsfylt å kunne hjelpe familier som står i krevende situasjoner og trenger støtte, sier Malin Molaug Lie, prosjektleder i Vågan kommune i Nordland.
– Mange vet ikke hvilke tjenester som finnes, eller de har en høy terskel for å be om hjelp.
Jobber på tvers
Lie har lang og allsidig erfaring fra helse- og omsorgssektoren. I Vågan er hun ansatt på et forvaltningskontor, hvor hun har ansvar for saksbehandling og tildeling av tjenester til barn og unge under 18 år. Brukerne hun jobber med har ulike behov og utfordringer, fra psykisk utviklingshemming og funksjonsvariasjoner til psykiske helseplager.
Vågan er en såkalt ROBEK-kommune og må prioritere hardt i tjenestetilbudet til innbyggerne.
Derfor forsøker vi så godt vi kan å tenke utenfor boksen og jobbe på tvers av fagmiljøer og sektorer.
Malin Molaug Lie

Prosjektleder for velferdsteknologi
Ved siden av den daglige jobben på forvaltningskontoret er Lie prosjektleder for et samarbeid mellom Vågan kommune, KS og Helsedirektoratet. Prosjektet handler om å undersøke og innføre velferdsteknologi for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Her får hun virkelig bruk for sin nyervervede kompetanse fra NHH Executive.
– Dette prosjektet har mange likhetstrekk med metodikken vi lærte i Design Thinking-studiet. Vi jobber med å samle innsikt fra brukere, pårørende og ansatte, definere kjernen i problemstillingene og involvere teknologileverandører for å finne de beste løsningene.
– Det handler om å utforske mulighetsrommet, tenke nytt og sette brukeren i sentrum. Kunnskapen fra videreutdanningen er høyst relevant, forteller hun engasjert.
Fakta: Derfor tok Malin Molaug Lie videreutdanning
- Styrke kompetanse innen tjenesteinnovasjon og brukerinvolvering
- Lære å tenke utenfor boksen og jobbe på tvers av fagmiljøer
- Få verktøy til å jobbe strategisk og kreativt med komplekse problemer
- Sette brukeren i sentrum ved utvikling av nye tjenester
- Bli flinkere til å involvere brukerne og skape innovative løsninger
- Viktig kompetanse for å lykkes med innovasjon og omstilling i kommunen

Praktisk anvendbarhet
Lie fullførte deltidsstudiet i Design Thinking ved NHH Executive i 2024. Hun er full av lovord om studiet og trekker frem den høye kvaliteten på foreleserne, den tverrfaglige erfaringsutvekslingen med medstudenter og ikke minst den praktiske anvendbarheten.
– Design Thinking gir et solid verktøy for å jobbe strategisk og kreativt med komplekse problemstillinger. Gjennom studiet fikk vi øve oss på hele prosessen, fra innsiktsarbeid og idégenerering til prototyping og testing.
SØK HER: DESIGN THINKING
Lie legger til at hun setter stor pris på at veilederne ved NHH har vært svært tilgjengelige også etter at studiet var avsluttet. Spesielt trekker hun frem programleder Lars Petter Aase fra NHH, som har fulgt henne opp med gode råd og faglige innspill i forbindelse med velferdsteknologiprosjektet.
– Det er inspirerende å ha en mentor som Lars Petter i ryggen. Han er en kapasitet på tjenestedesign og bidrar med kloke refleksjoner og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg opplever at NHH virkelig bryr seg om studentene sine, også etter endt studium.
Fakta: Design Thinking
- Menneskesentrert innovasjonsmetodikk: Design Thinking er en tverrfaglig tilnærming som setter brukeren i sentrum og integrerer design, teknologi og strategi for å løse komplekse problemer.
- Utvikle nye produkter, tjenester og forretningsmodeller: Lær hvordan du kan bruke designdrevne metoder for å fremme innovasjon i ulike kontekster, både i privat og offentlig sektor.
- Prototyping og iterasjon: Få erfaring med å utvikle og teste prototyper for å forbedre løsninger gjennom kontinuerlig tilbakemelding og justering.
- Tverrfaglig samarbeid: Arbeid i team med personer fra ulike fagområder for å integrere forskjellige perspektiver og ferdigheter i innovasjonsprosessen.
- Praktisk og casebasert læring: Anvend teoretisk kunnskap i reelle prosjekter som adresserer faktiske utfordringer i organisasjoner. Studentene jobber med et case gjennom hele studiet for å få praktisk erfaring.
- Kompetanse for å lede innovasjonsprosjekter: Design Thinking gir deg den nødvendige kunnskapen for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter og videreutvikle din kompetanse innen menneskesentrert, designdrevet innovasjon.
Åpner for en innovasjonskultur
Design Thinking-studiet går over åtte måneder og gir 30 studiepoeng på masternivå.
– Hva er Design Thinking?
– Formålet med Design Thinking er å skape noe nytt ved å gå inn i det ukjente og inn i fremtiden. Metoden gir et rammeverk for å bevege seg fremover uten å være bundet av fortiden, sier han og utdyper:
– Dette er en praktisk og menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon, sier programleder og veileder Lars Petter Aase hos NHH Executive.
– Utfordringene trenger ikke å handle om problemer, men om hvordan en organisasjon former prosesser for best mulig resultat, fortsetter han.
– Hvorfor skal man lære Design Thinking?
– Fordi det åpner for spennende perspektiver og legger til rette for innovasjon i organisasjonen din. Design Thinking er svært relevant for ledere og virksomheter som ønsker å tilpasse seg en stadig mer kompleks og uforutsigbar verden, hvor omstillingsevne er viktig.
Det er først og fremst en kreativ måte å tenke på for å løse problemer, men også en rettesnor for å håndtere utfordringer i prosjekter.
Lars Petter Aase, programleder

Må tørre å eksperimentere
Lie mener at Design Thinking og tjenestedesign vil bli stadig viktigere for kommuner som vil lykkes med innovasjon og omstilling.
– Vi må tenke nytt om hvordan vi utvikler og leverer tjenester til innbyggerne. Det handler om å sette brukeren i sentrum, jobbe på tvers av fagområder og sektorer, og tørre å eksperimentere.
– Vil du anbefale dette til andre?
– Jeg anbefaler virkelig dette studiet på det varmeste, særlig for alle som jobber i offentlig sektor og ønsker å bli flinkere til å involvere brukerne og skape innovative tjenester, sier hun.