Oslo, 9. juni 2022. Duftende av blomstrende vindvalmue og nyklippet, vått gress, ligger Hydroparken foran oss som en nyslått sommereng. Sola bryter gjennom i det vi entrer den ærverdige funkismurbygningen som huser NHHs Campus Oslo. Gjennom skyvedører av glass kan vi observere åtte velkledde og bebrillede voksne, tilsynelatende ivrig engasjert i faglig diskusjon. Menneskene utgjør en sammensatt gruppe av ledere og fagspesialister fra privat og offentlig sektor, som denne uken treffes til sin avsluttende samling i (studienavn). Lyset flommer fra høye vinduer mens diskusjonen fortsetter inne i undervisningslokalet. Vi lar studentene fortsette uforstyrret, mens vi beveger oss videre ut i byen.
Er du en som vil noe mer? Som tror på livslang læring og tenker framover. Som har målsetninger for deg selv og bedriften du jobber i – kanskje også for samfunnet og verden? For deg som leter etter tid eller anledning til å bygge på kompetansen og gå aktivt inn i nye karrieresteg, kan det hende videreutdanning er nøkkelen som setter fart ambisjonen.
Etter syv år i en lederstilling ved Folkehelseinstituttet, ønsket avdelingsdirektør Kishan Kumar Chudasama å prøve noe nytt.
Av: Ove Sjøstrøm Foto: Joakim S. Enger
– Det har vært noen fantastiske og lærerike år, men nå er jeg klar for ny jobb i konsulentbransjen, sier en smilende avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet (FHI), Kishan Kumar Chudasama.
Chudasama, som blant annet har en doktorgrad i molekylærbiologi og jobbet mye med kunstig intelligens, forlater nå en lederstilling i FHI til fordel for en jobb i konsulentselskapet Capgemini
– Du har valgt å skifte beite i en alder der mange velger en trygg karrierevei?
– Ja, det kan du si. FHI har vært en fantastisk arbeidsgiver, men jeg er typen som hele tiden må utvikle meg faglig og personlig for å trives. Jeg hadde nådd et punkt hvor jeg følte at jeg gikk litt for mye i samme spor. Derfor valgte jeg videreutdanning ved Norges Handelshøyskole (NHH) for to år siden, og det har jeg ikke angret på, sier han.

Videreutdanning ble en døråpner
Chudasama valgte å ta en Executive MBA med spesialisering i økonomisk styring og ledelse ved NHH Executive. EMBA-studiet ble en døråpner, både faglig og personlig.
– Hvis du er en leder med ambisjoner om å skape positiv endring og bærekraftig verdi, enten i din nåværende organisasjon eller i en ny jobb, vil jeg absolutt anbefale en EMBA ved NHH Executive, sier han og legger til:
– Du får tilgang til oppdatert kunnskap, utvikler ferdigheter innen strategisk analyse og økonomistyring, og blir en del av et inspirerende nettverk med kunnskapshungrige folk fra mange ulike bransjer.
SØK HER: ØKONOMISK STYRING OG LEDELSE
Chudasama trekker frem det høye akademiske nivået, den praktiske relevansen og den tette oppfølgingen fra dedikerte forelesere som faktorer som gjorde studiet både lærerikt og direkte anvendbart i arbeidslivet.
– Jeg trengte ny kunnskap og inspirasjon for å finne ut hvordan jeg best kunne skape verdi for virksomheter, og valget falt på NHH Executive, forteller Chudasama og utdyper:
– I min nye jobb blir det mer fokus på datadrevne beslutninger og teknologi. Jeg skal inn i organisasjoner og sørge for at endringene blir gjennomført i tråd med strategien som er valgt. Derfor ble videreutdanning helt nødvendig for å forstå prosesser og gjennomføre gode analyser.
Fakta: Kishan Chudasama om god ledelse
- Evne til å se det store bildet og forstå samspillet mellom teknologi, strategi og verdiskapning
- Kompetanse innen strategisk analyse og bruk av styringsverktøy for å skape verdi
- Tverrfaglig innsikt og nysgjerrighet, kombinert med en vilje til kontinuerlig læring
- Fokus på å skape bærekraftig verdi - finansielt, sosialt og miljømessig
- Styrke til å fatte datadrevne beslutninger og navigere i komplekse omgivelser
Tverrfagelig tilnærming til komplekse problemer
EMBA-programmet i økonomisk styring og ledelse gir en bred og oppdatert kompetanseplattform for ledere og beslutningstakere. Gjennom samlinger både i Norge og utlandet, kombinert med nettbasert læring, får deltakerne innsikt i temaer som lønnsomhetsanalyser, finans, markedsføring, strategi og endringsledelse.
Kombinasjonen av teoretisk innsikt og praktisk erfaring gir en bratt læringskurve for studentene.
– Når disse høyt kompetente menneskene samles for å diskutere aktuelle utfordringer i lys av forskningsbasert kunnskap, oppstår det spennende synergier. Både studentene og vi som fagansvarlige lærer mye av disse diskusjonene.
Vi legger stor vekt på at det studentene lærer skal være relevant og anvendbart fra dag én. Derfor bruker vi case-basert undervisning der det jobbes med reelle problemstillinger fra studentenes egen arbeidshverdag.
Trond Bjørnenak, NHH-professor og programdirektør

Fakta: Programmer og undervisningsopplegg
NHH Executive tilbyr en rekke studier tilpasset ledere på ulike nivåer og med forskjellig erfaringsbakgrunn. Felles for alle programmene er:
- Høyt akademisk nivå og forskningsbasert kunnskap formidlet av anerkjente forelesere
- Praktisk relevans og nær kobling til næringslivets behov og utfordringer
- Tverrfaglig perspektiv med vekt på strategi, økonomistyring, teknologi og bærekraft
- Erfaringsutveksling og nettverksbygging med dedikerte og motiverte medstudenter
- Mulighet for å arbeide med reelle problemstillinger fra egen virksomhet underveis i studiet

GRADUATION: Avtroppende NHH-rektor Øystein Thøgersen, Kishan Kumar Chudasama og programdirektør for EMBA-studiene, professor Trond Bjørnenak, under den høytidelige «NHH Executive MBA graduation ceremony» i Operahuset i Bjørvika i Oslo 23. januar 2025. Foto: Joakim S. Enger
Bratt læringskurve
Chudasama, som ikke hadde økonomibakgrunn fra før, opplevde læringskurven som bratt, men givende.
Forelesningene og diskusjonene var virkelig en øyeåpner. Vi fokuserte mye på strategiske verktøy og hvordan man kan identifisere hvor i verdikjeden den reelle verdiskapingen skjer.
Kishan Kumar Chudasama
– Dette er ikke alltid åpenbart, men gjennom gode analyser kan man avdekke hvor problemene ligger og sette inn tiltak der det trengs.
Gjennom studiet fikk Chudasama også verdifulle innspill fra medstudenter med andre faglige bakgrunner enn ham selv. Diskusjonene i klasserommet, ofte basert på konkrete caser fra deltakernes arbeidshverdag, bidro til å knytte teori og praksis tettere sammen.
– Jeg lærte utrolig mye om hvordan andre tenker rundt ulike temaer, enten det handlet om helse, verdiskapning eller teknologi. Vi hadde ofte ulike synspunkter, men gjennom dialog og erfaringsutveksling fikk vi en dypere forståelse for hverandres perspektiver. Denne tverrfaglige dynamikken var en viktig del av læringsopplevelsen, sier han.
– Anbefales
Selv om det er krevende å kombinere studier med jobb og familieliv, er Chudasama ikke i tvil om at det var verdt innsatsen.
hvordan
Chudasama som er opptatt av ledelse som fag, etterlyser mer bevissthet rundt lederrollen.
– God ledelse krever en kombinasjon av tverrfaglig innsikt, analytiske ferdigheter og menneskelig klokskap. Det handler om å forstå samspillet mellom teknologi, økonomi og verdiskapning, og hvordan man kan bruke strategiske styringsverktøy for å navigere i et stadig mer komplekst landskap.
Ledere i dag må være i stand til å se det store bildet og forstå hvordan ulike deler av virksomheten og samfunnet påvirker hverandre.
– Samtidig må de omsette denne innsikten til konkrete tiltak som skaper verdi, både finansielt, sosialt og miljømessig. Dette krever bred kompetanse og et konstant fokus på kunnskap, avslutter han.
hvor
EMBA-en gav meg den faglige selvtilliten og det strategiske rammeverket jeg trengte for å ta steget inn i konsulentbransjen. Jeg gleder meg til å bruke ny kunnskap til å hjelpe virksomheter med å skape bærekraftig vekst.
Kishan Kumar Chudasama