For å styrke sin kompetanse innen tjenesteutvikling og brukerorientert innovasjon, valgte kvalitetssjefen i SINTEF å ta videreutdanning i Design Thinking ved NHH Executive.
Av: Ove Sjøstrøm Foto: NHH/Sintef
– Min hovedoppgave er å legge til rette for at SINTEF kan levere forskning og innovasjon av høy kvalitet på en effektiv og hensiktsmessig måte, sier Jørn Stefanussen, kvalitetssjef i SINTEF.
SINTEF Skandinavias største uavhengige forskningsorganisasjon. Med rundt 2000 ansatte fra 75 nasjoner og en årlig omsetning på over tre milliarder kroner, skaper stiftelsen innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland.
Kontinuerlig forbedring
Som kvalitetssjef har Stefanussen et overordnet ansvar for styringssystemet, kontinuerlig forbedring, risikostyring og rammeverket for etterlevelse av både interne og eksterne krav.
Det er en jobb som krever god oversikt og evne til å se sammenhenger på tvers av fagområder og avdelinger.
Det er avgjørende at vi har gode arbeidsprosesser, hensiktsmessige verktøy og en kultur for kontinuerlig forbedring.
Jørn Stefanussen

– Jeg jobber tett med både ledelsen, forskerne og støttefunksjonene for å identifisere forbedringsområder og implementere nye løsninger.
– Var Design Thinking relevant for jobben din?
– Absolutt. Jeg tenker at studiet ikke bare kommer til nytte for min egen del, men også at kunnskapen setter meg bedre i stand til å bidra til forbedrings- og utviklingsarbeid i SINTEF, sier han og utdyper:
– Studiet har gitt meg verdifull innsikt og konkrete verktøy for å involvere brukerne, forstå deres behov og skape innovative løsninger i samarbeid med fagmiljøene. Denne kompetansen er høyst relevant for min jobb som kvalitetssjef, hvor jeg hele tiden jobber med forbedring av arbeidsprosesser, utvikling av tjenester og implementering av gode løsninger på tvers av organisasjonen.
Fakta: Derfor tok Jørn Stefanussen videreutdanning
- Styrke kompetanse innen tjenesteinnovasjon og brukerinvolvering
- Lære å tenke utenfor boksen og jobbe på tvers av fagmiljøer
- Få verktøy til å jobbe strategisk og kreativt med komplekse problemer
- Sette brukeren i sentrum ved utvikling av nye tjenester
- Bli flinkere til å involvere brukerne og skape innovative løsninger

Fleksibelt studium
Stefanussen gjennomførte deltidsstudiet ved siden av jobben, med samlinger i Bergen og tidvis digital undervisning. Han er svært fornøyd med både det faglige innholdet, undervisningen og organiseringen.
SØK HER: DESIGN THINKING
– Jeg opplevde at NHH hadde lagt opp studiet på en veldig god måte, tilpasset folk som meg, som kombinerer utdanning med en travel lederjobb. Du kan bygge på med moduler og emner i ulike fag og ta en hel master i ditt eget tempo, sier han og legger til:
– Det var en fin balanse mellom teori og praksis, med mye gruppearbeid og oppgaver knyttet til reelle caser og problemstillinger. Samtidig var det inspirerende å møte og jobbe sammen med medstudenter fra andre bransjer og fagområder.
Fakta: Design Thinking
- Menneskesentrert innovasjonsmetodikk: Design Thinking er en tverrfaglig tilnærming som setter brukeren i sentrum og integrerer design, teknologi og strategi for å løse komplekse problemer.
- Utvikle nye produkter, tjenester og forretningsmodeller: Lær hvordan du kan bruke designdrevne metoder for å fremme innovasjon i ulike kontekster, både i privat og offentlig sektor.
- Prototyping og iterasjon: Få erfaring med å utvikle og teste prototyper for å forbedre løsninger gjennom kontinuerlig tilbakemelding og justering.
- Tverrfaglig samarbeid: Arbeid i team med personer fra ulike fagområder for å integrere forskjellige perspektiver og ferdigheter i innovasjonsprosessen.
- Praktisk og casebasert læring: Anvend teoretisk kunnskap i reelle prosjekter som adresserer faktiske utfordringer i organisasjoner. Studentene jobber med et case gjennom hele studiet for å få praktisk erfaring.
- Kompetanse for å lede innovasjonsprosjekter: Design Thinking gir deg den nødvendige kunnskapen for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter og videreutvikle din kompetanse innen menneskesentrert, designdrevet innovasjon.
Åpner for en innovasjonskultur
Design Thinking-studiet går over åtte måneder og gir 30 studiepoeng på masternivå.
– Hva er Design Thinking?
– Formålet med Design Thinking er å skape noe nytt ved å gå inn i det ukjente og inn i fremtiden. Metoden gir et rammeverk for å bevege seg fremover uten å være bundet av fortiden, sier programleder og veileder Lars Petter Aase hos NHH Executive og utdyper:
– Dette er en praktisk og menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon.
– Utfordringene trenger ikke å handle om problemer, men om hvordan en organisasjon former prosesser for best mulig resultat, fortsetter han.
– Hvorfor skal man lære Design Thinking?
– Fordi det åpner for spennende perspektiver og legger til rette for innovasjon i organisasjonen din. Design Thinking er svært relevant for ledere og virksomheter som ønsker å tilpasse seg en stadig mer kompleks og uforutsigbar verden, hvor omstillingsevne er viktig.
Det er først og fremst en kreativ måte å tenke på for å løse problemer, men også en rettesnor for å håndtere utfordringer i prosjekter.
Lars Petter Aase, programleder

Godt faglig opplegg
Stefanussen trekker frem de dyktige og engasjerte foreleserne ved NHH, samarbeidspartnerne ved andre læresteder og næringslivet.
– Vi hadde forelesere som virkelig kan sitt fag og brenner for design, innovasjon og nyskapning. De var flinke til å aktivisere oss studenter og skape en arena for erfaringsdeling og refleksjon. I tillegg var de svært tilgjengelige for veiledning og oppfølging underveis, både i forbindelse med caseoppgaver og den avsluttende eksamensoppgaven.
Vil ta en master i ledelse
Etter å ha fullført Design Thinking har Stefanussen bestemt seg for å gå videre i utdanningsløpet. Kompetanse innen innovasjon, digitalisering og endringsledelse blir stadig viktigere i rollen som kvalitetssjef og leder i SINTEF.
– Jeg er allerede i gang med et nytt emne ved NHH Executive, denne gangen i Digitaliseringsledelse, som ledes av professor Jon Iden. Her lærer jeg enda mer om hvordan vi kan utnytte ny teknologi for å forbedre og fornye måten vi jobber på.
– Planen er etter hvert å bygge på med Prosessledelse og ta en full Executive master i ledelse.