Oslo, 9. juni 2022. Duftende av blomstrende vindvalmue og nyklippet, vått gress, ligger Hydroparken foran oss som en nyslått sommereng. Sola bryter gjennom i det vi entrer den ærverdige funkismurbygningen som huser NHHs Campus Oslo. Gjennom skyvedører av glass kan vi observere åtte velkledde og bebrillede voksne, tilsynelatende ivrig engasjert i faglig diskusjon. Menneskene utgjør en sammensatt gruppe av ledere og fagspesialister fra privat og offentlig sektor, som denne uken treffes til sin avsluttende samling i (studienavn). Lyset flommer fra høye vinduer mens diskusjonen fortsetter inne i undervisningslokalet. Vi lar studentene fortsette uforstyrret, mens vi beveger oss videre ut i byen.
Er du en som vil noe mer? Som tror på livslang læring og tenker framover. Som har målsetninger for deg selv og bedriften du jobber i – kanskje også for samfunnet og verden? For deg som leter etter tid eller anledning til å bygge på kompetansen og gå aktivt inn i nye karrieresteg, kan det hende videreutdanning er nøkkelen som setter fart ambisjonen.
Har videreutdanning verdi i kroner og øre for virksomhetene som sender ansatte til NHH for videreutdanning? Daglig leder i Max Social, Cecilie Sørum Eriksrud, er ikke i tvil.
Av: Ove Sjøstrøm
Videreutdanning er verdifull for både ledere og virksomheter, er budskapet fra en som snudde dundrende underskudd til millionoverskudd da hun tok videreutdanning og en EMBA med spesialisering i strategisk ledelse ved NHH.
– Uten kompetansen og verktøyene jeg fikk gjennom videreutdanningen hos NHH, er det ikke sikkert jeg hadde klart å snu skuta så raskt. Jeg brukte alt jeg lærte om strategianalyse, innovasjon og endringsledelse direkte i praksis, og resultatene taler for seg selv, sier Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder Max Social.
2023 var et utfordrende år for reklamebransjen, så det er ekstra gledelig at vi klarte å øke inntektene såpass mye.
Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social
Fra rødt til svart
Etter å ha slitt med røde tall i 2022, kunne selskapet vise til et overskudd på 1,7 millioner kroner året etter. Omsetningen steg med nesten 30 prosent, til 54,8 millioner kroner
– Dette hadde ikke vært mulig uten en dedikert og fleksibel gjeng i Max Social som evner å snu seg raskt i en omskiftelig bransje. Jeg vil påstå at vi har bransjens fremste kompetanse innen influenser-markedsføring og merkevarebygging.
Tok strategiske grep
Eriksrud peker på to strategiske grep som avgjørende for suksessen: satsing på TikTok og utvidelse til produktutvikling.
– Vi så tidlig at TikTok var i ferd med å ta en stadig større del av annonsemarkedet. Derfor gikk vi målrettet inn for å bygge opp Norges sterkeste stall av TikTok-profiler. Dette har gitt oss en unik posisjon til å skape engasjerende kampanjer som treffer målgruppene der de er, forklarer hun.
Det andre strategiske grepet var å utnytte influensernes merkevarer til å utvikle egne produkter:
– Med den enorme rekkevidden og tilliten profilene våre har bygget opp, var det naturlig å gå fra ren markedsføring til produktutvikling. «Oskars Trippel Sjokko» ble en kjempesuksess på kort tid, og «Løp med Liva» har blitt en trygg og langsiktig inntektskilde. Dette viser kraften i influenser-drevet innovasjon.

Fakta: EMBA med spesialisering i strategisk ledelse
- Toårig deltidsstudium (90 studiepoeng) for ledere som ønsker å styrke sin strategiske kompetanse.
- Gir en helhetlig forståelse av samspillet mellom strategi, innovasjon, forretningsutvikling og endringsledelse.
- Bygger kompetanse for å drive innovasjon, bærekraftig verdiskaping og langsiktig konkurransekraft i etablerte virksomheter.
- Kombinerer teoretisk dybde med praktisk anvendbarhet gjennom caseoppgaver og prosjektarbeid.
- Inkluderer fersk forskning fra NHHs fagmiljøer og bidrag fra relevante næringslivsaktører for å belyse aktuelle problemstillinger.
- Tilbyr tett oppfølging fra dedikerte fagansvarlige ved NHH.
- Gir tilgang til et verdifullt nettverk av medstudenter og alumni fra ulike bransjer og funksjoner.
En solid verktøykasse
Snuoperasjonen skjedde mens Eriksrud kombinerte full jobb med videreutdanning.
– At Max Social gikk fra underskudd til overskudd på så kort tid, er først og fremst Cecilies og de ansattes fortjeneste, sier programleder og NHH-professor Eirik Sjåholm Knudsen og legger til:
– Vi gir studentene en solid verktøykasse gjennom EMBA-studiet, men det er opp til hver enkelt hvordan de bruker disse verktøyene. Cecilie er et strålende eksempel på hva som kan oppnås når disse kraftfulle metodene og teoriene tas i bruk av dyktige og kompetente ledere.
Viktigere enn noensinne
I en tid preget av rask teknologisk utvikling og økende bruk av kunstig intelligens, blir strategisk ledelse viktigere enn noensinne. Ledere må utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi, samtidig som de håndterer usikkerhet og raske trendskifter.
Programmet legger stor vekt på hvordan teknologiske trender påvirker konkurransebildet og hvilke strategiske grep som kreves for å ligge i forkant.
Eirik Sjåholm Knudsen, programleder og NHH-professor

– Gjennom skreddersydde moduler basert på fersk forskning og oppdatert teori gir vi deltakerne innsikt i hvordan de kan anvende teknologi for å realisere virksomhetens mål. Casestudier og erfaringsutveksling sikrer at læringen oppleves relevant og virkelighetsnær, sier Sjåholm Knudsen.
Fakta: Dette er Max Social
- Norges ledende influenser-byrå, heleid av Schibsted
- Representerer influensere innen trening, livsstil, underholdning, mote og samfunn
- Kompetanse innen markedsføring, innholdsproduksjon, forretningsutvikling og teknologi
- Tilbyr influenser-markedsføring, merkevarebygging, produkt- og konseptutvikling samt rådgivning
Fra TV-bransjen til influenserbyrå
Eriksrud har en lang karriere bak seg i mediebransjen, blant annet 11 år i daværende MTG (i dag NENT) og TV3 før hun gikk over til VG og Schibsted i 2016. Hun tok over roret i Max Social, Schibsteds satsing på influenser-markedsføring, i 2022.
Dette markedet er i rivende utvikling, drevet av nye sosiale medieplattformer, endrede forbrukervaner og fremveksten av kunstig intelligens. For Eriksrud har det vært avgjørende å ha et strategisk kompass for å navigere i dette landskapet.
– Jeg lærte å tenke langsiktig og bygge bærekraftige konkurransefortrinn i en digital brytningstid. Dette har vært uvurderlig for å posisjonere Max Social for fremtiden, sier hun.
EMBA-programmet ga meg et helhetlig rammeverk for å forstå samspillet mellom strategi, innovasjon og teknologi.
Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder , Max Social

Videreutdanning som konkurransefortrinn
For Eriksrud er kontinuerlig læring nøkkelen til å lykkes som leder.
– Konkurransen og taktskiftene i vår bransje er større enn noensinne, og kompetansebehovet endrer seg raskere enn før. Som leder kan man ikke lene seg på gammel kunnskap – man må hele tiden fylle på med ny innsikt. Videreutdanning er rett og slett et konkurransefortrinn både for den enkelte og virksomheten.
Hun oppfordrer alle som ønsker å ta neste steg i karrieren, å vurdere en EMBA:
– Ja, det var krevende til tider, men det er verdt det. Du får påfyll av kunnskap, perspektiver og relasjoner som vil berike både deg selv og organisasjonen din. Hvis du i tillegg er så heldig å kunne knytte læringen direkte til reelle utfordringer i jobben, slik jeg gjorde, får du dobbel uttelling.