Oslo, 9. juni 2022. Duftende av blomstrende vindvalmue og nyklippet, vått gress, ligger Hydroparken foran oss som en nyslått sommereng. Sola bryter gjennom i det vi entrer den ærverdige funkismurbygningen som huser NHHs Campus Oslo. Gjennom skyvedører av glass kan vi observere åtte velkledde og bebrillede voksne, tilsynelatende ivrig engasjert i faglig diskusjon. Menneskene utgjør en sammensatt gruppe av ledere og fagspesialister fra privat og offentlig sektor, som denne uken treffes til sin avsluttende samling i (studienavn). Lyset flommer fra høye vinduer mens diskusjonen fortsetter inne i undervisningslokalet. Vi lar studentene fortsette uforstyrret, mens vi beveger oss videre ut i byen.
Er du en som vil noe mer? Som tror på livslang læring og tenker framover. Som har målsetninger for deg selv og bedriften du jobber i – kanskje også for samfunnet og verden? For deg som leter etter tid eller anledning til å bygge på kompetansen og gå aktivt inn i nye karrieresteg, kan det hende videreutdanning er nøkkelen som setter fart ambisjonen.
NHH har tatt sin egen medisin og gjennomført et skreddersydd lederutviklingsprogram fra NHH Executive.
Av: Ove Sjøstrøm Foto: NHH/Sjøstrøm
Rektor Øystein Thøgersen var en av initiativtakerne til programmet og deltok selv på samlingene. Han mener det var en svært verdifull erfaring, både faglig og sosialt.
– I tillegg til å gi innsikt om strategi, ledelse og teknologi, ga programmet et svært godt fundament for den nye strategiprosessen vi skal gjennomføre denne høsten.
– Programmet fungerte som en katalysator for nye tanker og ideer, samtidig som det styrket relasjonene og samholdet i ledergruppen.
Øystein Thøgersen, professor

Han trekker frem diskusjonene med eksterne gjester som spesielt nyttige.
– Vi hadde besøk av rektorkolleger fra noen av Europas fremste handelshøyskoler. Å høre deres erfaringer og refleksjoner rundt felles utfordringer var utrolig perspektivrikt. Selv om vi har ulike kontekster, er det mye vi kan lære av hverandre.

Kunstig intelligens åpnet en ny verden
Økonomisjef Liv Åse Flo Wilhelmsen ved NHH er enig i at programmet traff blink. Hun fremhever spesielt samlingen om kunstig intelligens som en øyeåpner.
– Dette er noe vi virkelig må gripe tak i og utnytte fremover, både med tanke på effektivisering i min egen jobb og hvordan vi kan bruke KI i våre systemer og prosesser. Jeg fikk virkelig mye ut av det, sier hun engasjert.
Wilhelmsen forteller at hun allerede har tatt i bruk noen av verktøyene hun lærte om.
– Bare det å bruke KI til å strukturere tekster jeg skriver, sparer meg for mye tid.
Besøk fra VG
I tillegg til de faglige innsiktene, satte Wilhelmsen stor pris på møtene med de eksterne bidragsyterne. Gard Steiro, direktør og ansvarlig redaktør i VG, var en av dem som delte sine erfaringer om endringsledelse og innovasjon.
– Det var veldig interessant og kjekt å få inn andre perspektiver. Steiro ga oss et innblikk i hvordan mediebransjen, som ofte ligger i forkant, jobber med å tilpasse seg nye forventninger og teknologiskifter. Selv om ikke alt er direkte overførbart, er det mye å lære, sier hun.
– Men det handler også om å se de større mulighetene og tenke nytt om hvordan vi jobber. Der har jeg fått mye inspirasjon.
Liv Åse Flo Wilhelmsen , økonomisjef, NHH

– En ære
Steiro selv opplevde det som givende og meningsfullt å bidra inn i NHHs lederutvikling.
– Det er jo en ære! NHH Executive har vært en kunnskapsbrønn for meg som journalist og redaktør. Jeg har selv tatt turen til Helleveien for å utvikle meg som leder, og jeg har sendt kolleger dit for å ta neste steg i karrierene sine. Om vi i mediebransjen kan bidra med noen innspill til NHH-ansatte, gjør vi det med stor glede, og vi er veldig klar over at det som hovedregel er omvendt.
– Hva kan andre virksomheter lære av mediebransjen?
– Mediebransjen er ofte kanarifuglen i den digitale gruven. Enkelte trender og paradigmeskifter treffer oss før alle andre. Vi må ofte tilpasse oss raskt og møter skarp konkurranse fra globale aktører. Selv om ikke alt er relevant på tvers av sektorer og bransjer, er det ofte overføringsverdi, sier Steiro og legger til:
– Jeg tror mange vil ha interesse av å høre hvordan vi organiserer oss for å være innovative, og hva vi gjør for å tilpasse oss til nye forventninger fra publikum. Dessuten har jo mediebransjen gjort mange diskutable retningsvalg opp gjennom årene. Dem kan i alle fall andre lære av.
– Dessuten er det jo svært nyttig å teste mine hypoteser på et kompetent publikum. Rekken av interessante spørsmål var lengre enn vanlig.
Gard Steiro, direktør og ansvarlig redaktør, VG

Må ta egen medisin
Påtroppende rektor Helge Thorbjørnsen roser programmet fra NHH Executive.
– Det hadde vært litt rart om vi ikke tar den samme medisinen som vi forskriver til andre virksomheter og organisasjoner. Det er viktig å investere i ledere og medarbeidere hos NHH, både for deres personlige utvikling og for at vi som institusjon skal nå våre mål.

Thorbjørnsen er ikke i tvil om at skreddersydde kompetanseløft er veien å gå for virksomheter som ønsker å ligge i front. NHH Executive har lang erfaring med å utvikle program tilpasset ulike kunders behov, i tett samarbeid med oppdragsgiver.
– Vårt mål er å bidra til økt verdiskaping gjennom målrettet utvikling av de menneskelige ressursene. Vi ser at stadig flere virksomheter erkjenner at kompetanse er den viktigste konkurransefaktoren, og at de ansattes potensial best utløses gjennom skreddersøm fremfor standardiserte kurs, sier han.
Gode tilbakemeldinger
Tilbakemeldingene fra NHHs eget lederutviklingsprogram viser at skreddersøm fungerer. Deltakerne sitter igjen med ny innsikt, styrket motivasjon og et felles grunnlag for den videre ferden.
– Dette har vært en energiboost inn i en viktig strategiprosess, fastslår rektor Thøgersen.
– Jeg opplever at vi har fått et løft både som enkeltledere og som ledergruppe. NHH er en kunnskapsorganisasjon, og da må vi også prioritere vår egen læring og utvikling. Dette programmet viser at det monner, sier han.